Meest gezocht:
VacaturesHet project
Samen met de gemeente Dronten en ontwerpbureau BDP in bouwteamsamenwerking de herinrichting De Zuid en Walvisstraat in Dronten gerealiseerd. Bij dit project zijn meerdere straten opnieuw ingericht. Het gehele gebied is een stuk aantrekkelijker en veiliger, met meer ruimte voor de fiets.
Het bouwteamproces kent 3 fasen:
“Er speelden al langer verkeersproblemen op De Zuid. Toen we keken wat er moest gebeuren, kwam er steeds meer bij. We wilden het gehele gebied upgraden. Een behoorlijk grote opgave, daarom hebben we besloten externe kennis en expertise in te schakelen. Ontwerpbureau BDP heeft eerst een inpassingsplan voor het gehele gebied gemaakt. Na een openbare inschrijving, waarbij benodigde competenties voor de inschrijvers waren omschreven, zijn er tien aannemers geselecteerd. Hiervan mochten er uiteindelijk vijf een plan van aanpak indienen. Het plan van Roelofs onderscheidde zich door het uitgebreide voorwerk en was heel doordacht, met specifieke risico’s die goed in beeld zijn gebracht” aldus projectleider gemeente Dronten.
Ontwerpproces
Eén van de redenen dat er voor een bouwteam is gekozen, is dat je samen het ontwerpproces doorloopt. Zo kan je knelpunten voortijdig herkennen en oplossen. Ook creëren we met deze aanpak optimaal draagvlak. Tijdens het gehele proces wordt de omgeving van belanghebbenden nauw betrokken. In dit kader vinden verschillende bijeenkomsten plaats. Bij bepaalde onderwerpen hebben de omwonenden ook inbreng gehad.
Onze meerwaarde
Een bouwteam biedt ruimte voor innovatieve toepassingen. Daar is ook in Dronten gebruik van gemaakt. Het oude ‘bitumendak’ van zwembad Overboord is door Roelofs verwerkt in het nieuwe asfalt op De Zuid. Bitumen van daken is een hoogwaardige circulaire bouwstof voor asfalt. Dit is sterker, geeft een langere levensduur en is beter voor het milieu. Opdrachtgevers zoals de gemeente Dronten, die zich hiervoor openstellen, zijn van groot belang om innovaties als deze verder te brengen.
Bijzonderheden
Een veelzijdig bouwteamproject waarmee we echt ‘meer waarde aan ruimte’ hebben geven.
Onderstaande projectfoto’s zijn gemaakt door de heer D. van de Graaf van de gemeente Dronten.
gemeente Dronten
Dronten
start uitvoering 2020
2021
Het project wordt in bouwteamverband uitgevoerd. In het bouwteam hebben naast de gemeente Dronten (opdrachtgever) het ontwerpbureau (BDP) en de aannemer (Roelofs) zitting.
Dit bouwteam werkt samen aan het ontwerp van de nieuwe situatie, op basis van de de vaste uitgangspunten voor het project. Het proces wat wordt doorlopen kent 3 fasen:
Tijdens het gehele proces wordt de omgeving van belanghebbenden nauw betrokken. In dit kader vinden verschillende bijeenkomsten plaats.
De ontwerpfase is in de zomer van 2019 afgerond. Sinds het najaar wordt gewerkt aan de uitwerking van het ontwerp tot technische tekeningen.
Ook wordt de planning en de fasering voor de daadwerkelijke uitvoering uitgewerkt.
De start van de daadwerkelijke uitvoering is gepland in de periode februari c.q. maart 2020. Het werk zal gefaseerd worden uitgevoerd. Bekijk hier het tijdspad van de werkzaamheden:
Voordat de daadwerkelijke uitvoering start worden aanliggende percelen tevens per brief nader geïnformeerd.
Het betreft de herinrichting van De Zuid, Walvisstraat en De Rede, te Dronten.
Walvisstraat, Dronten, Nederland
Voor vragen over de uitvoering kunt u contact opnemen met Wobbe Kooistra, uitvoerder, via w.kooistra@roelofsgroep.nl en tel: 06 51407386.
Voor overige vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen met Jeroen Pit, projectleider en omgevingsmanager via: j.pit@roelofsgroep.nl en tel: 0683133846.
Zoals u wellicht heeft kunnen zien, zijn onze werkzaamheden in fase 5 van project “herinrichting Walvisstraat – De Zuid” in een ver gevorderd stadium.
Ondanks de weersomstandigheden zijn we er vorige week (4, 5 en 6 mei) in geslaagd om het asfalt van de nieuwe rijbaan aan te brengen. Helaas hebben we door de regen nog geen markering (belijning) kunnen aanbrengen. Hiervoor zijn we een relatief droge ondergrond nodig. Maar als alles goed gaat dan zal dit aanstaande woensdag (12 mei) ook gereed zijn en zal de weg weer opengesteld worden.
Hiermee komt het einde van deze laatste fase in zicht, en daarmee ook de overlast voor de omgeving. De aankomende tijd zullen we nog aanwezig zijn om her en der de puntjes op de ‘i’ te zetten.
Roelofs is vorig jaar gestart met het project “herinrichting Walvisstraat – De Zuid”.
Dit project is onderverdeeld in 5 fasen waarvan er nu 4 zijn afgerond. Inmiddels zijn we al weer enige tijd
bezig met het voorbereiden van de laatste fase.
Lees meer hierover in deze brief.
Automobilisten die over enige tijd over het nieuwe asfalt van De Zuid rijden, rijden daarmee over het oude dak van zwembad Overboord. Daarmee heeft Dronten een landelijke primeur, die op vele terreinen goed is: voor de portemonnee, voor het milieu, voor het wegdek en voor de asfaltindustrie. Maar dat behoeft misschien wel enige uitleg. Wethouders Irene Korting van verkeer en Ton van Amerongen van duurzaamheid voorzien daar graag in.
Nederlandse primeur
Het oude ‘bitumendak’ van zwembad Overboord is door Roelofs, specialist in infrastructuur, verwerkt in het nieuwe asfalt op project De Zuid. Een primeur in Flevoland, maar ook een nationale primeur. Het is namelijk voor het eerst dat bitumen, afkomstig van een dak uit de gemeente, daadwerkelijk gebruikt wordt voor nieuwe wegbedekking in dezelfde gemeente. ‘Het is een uitermate innovatieve toepassing waarmee Dronten voorop loopt,’ zegt wethouder Irene Korting trots. ‘Een mooie uitdaging om op allerlei terreinen zo duurzaam mogelijk en circulair bezig te zijn. In de wereld van mobiliteit en infrastructuur geldt dat ook. Daarom is dit zo’n mooi project waar dingen slim samenkomen.’ Ton van Amerongen vult aan: ‘Het sluit aan bij de ambities die we lokaal en regionaal hebben op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. En het is financieel ook nog aantrekkelijk. De aanleg kost net zo veel, maar deze wegbedekking heeft een langere levensduur dan het traditionele asfalt.’
Veel voordelen
Voor de techniek schuift Gerben Bijker aan. Hij is van Roof2Road, het bedrijf dat deze innovatie stimuleert en een samenwerking hiervoor is aangegaan met vijf bedrijven in de asfaltindustrie. De bitumendakbedekking afkomstig van oude daken worden door hen verwerkt tot bruikbare grondstof voor asfaltproducenten. ‘Tot nog toe was het zo dat deze dakbedekking na sloop of renovatie van een gebouw naar de afvalverbrander ging,’ legt hij uit. ‘Maar ook de asfaltbranche is op zoek naar alternatieven en verduurzaming. Bitumen is een onderdeel van asfalt en wordt gewonnen uit ruwe aardolie. Door de energietransitie wordt goede bitumen echter steeds schaarser: Olieraffinaderijen sluiten en aardolie wordt steeds verder gekraakt voor de productie van brandstoffen, waardoor er minder bitumen overblijft.’
En dakbedekking bevat goede bitumen. ‘Dakbedekking gaat gemiddeld 30 tot 40 jaar mee en dat is langer dan de levensduur van een asfaltweg. Het is een betere kwaliteit dan het bitumen dat doorgaans in de asfaltindustrie gebruikt wordt. Het gevolg is dat asfalt waar bitumen van daken in verwerkt zit een langere levensuur heeft en ook sterker is. Er is genoeg bitumen dakbedekking voorhanden om ons van een vaste aanvoer te voorzien. We werken daarvoor samen met slopers en dakdekkers. Voor hen is het financieel aantrekkelijk die als grondstof voor de asfaltindustrie te kunnen aanleveren. De aanlegkosten van wegen die van dit soort asfalt gebruik maken zijn gelijk, maar door de langere levensduur is het dus uiteindelijk goedkoper.’
Investering
Vandaar dat een vijftal asfaltbedrijven de handen ineen hebben geslagen en de toepassing van bitumendaken in asfalt grootschalig willen toepassen en promoten. Roelofs, het bedrijf dat De Zuid gaat asfalteren, is één van die bedrijven. Marco Kok van Roelofs vult aan: ‘Wat eerst afval was, is zo grondstof geworden waarmee de kwaliteit van het asfalt ook nog eens toeneemt en dat sluit goed aan op de duurzaamheidsambities van ons bedrijf. Daarnaast leende De Zuid zich goed om dit soort nieuwe ontwikkelingen te implementeren omdat het in bouwteam samen met gemeente wordt gerealiseerd, het ontwerp kon dan ook heel snel aangepast worden zonder dat dit ten koste ging van de voortgang van project. Door bitumen van daken te gebruiken, boren we een nieuwe markt qua grondstoffen aan voor de asfaltproductie. De toepassing vergt wel een extra investering bij de asfaltproductie maar deze is te verwaarlozen bij grootschalige toepassing, waar wij met elkaar in geloven. Opdrachtgevers zoals gemeente Dronten, die zich hiervoor openstellen, zijn daarbij van groot belang.’
Innovatieve ontwikkeling
Dit initiatief is ontstaan vanuit het Platform Circulair Flevoland, dat dit soort ketensamenwerkingen aanjaagt. Dat is één van de redenen dat Dronten er trots op is als eerste gemeente in Nederland de dakbedekking van een onlangs gesloopt gebouw, het oude zwembad Overboord, te kunnen gebruiken bij de asfaltering van De Zuid. ‘Dat spreekt toch tot de verbeelding, dat je straks eigenlijk over het oude dak van Overboord rijdt,’ zegt Irene Korting. ‘We geven graag de ruimte aan deze innovatieve ontwikkeling en hebben daarbij ook oog voor een stukje van onze historie.’ De asfaltering van De Zuid is het eerste project. Als dat bevalt, kan het vaker worden toegepast.’ Ook wethouder Ton van Amerongen is blij. ‘Niet alleen vanuit mijn portefeuille ‘financiën’, maar ook vanuit mijn portefeuille ‘Milieu en duurzaamheid’. Het is natuurlijk geweldig dat een product dat eerst als afval werd weggegooid, nu op een goede manier hergebruikt kan worden. Dat zorgt uiteindelijk ook weer voor een lagere milieubelasting en minder CO2-uitstoot, omdat het nu niet meer verbrand hoeft te worden. En er is inderdaad genoeg bitumen voor handen. Bij de sloop van panden in het Hanzekwartier zal wellicht ook het nodige vrijkomen. Dat kan misschien weer worden gebruikt voor de asfaltering van andere wegen. Tel daarbij dat hiermee de kwaliteit van het asfalt toeneemt, en het dus gaat om de upcycling van asfalt, en je snapt ons enthousiasme.’
Nieuwe verbindingen
‘Het is mooi dat we als college deze unieke ‘nieuwe verbinding’ kunnen aanleggen en dat we Dronten daarmee ook landelijk op kaart te zetten. Zowel vanuit de portefeuille duurzaamheid als vanuit portefeuille verkeer en vervoer komen onze wegen mooi samen ’, besluit Irene Korting. Het werk vindt gefaseerd plaats en eindigt juli 2021 ter hoogte van De Boeg. Daarna wordt het gedeelte geasfalteerd van De Boeg tot Landmaten. Dat laatste betreft een deklaag waarin R2R nog niet wordt toegepast.
Wat zijn bitumen?
Bitumen is een van nature vloeibaar mengsel van verschillende koolwaterstoffen die voorkomen in ruwe aardolie. Bij de raffinage van ruwe aardolie kan het mengsel gescheiden worden van de andere bestanddelen van aardolie, zoals nafta, benzine of diesel, en blijft het als zwaarste bestanddeel achter. Het kan ook in de natuur zelf gevormd worden. Bitumen wordt onder andere gebruikt als bedekking van platte daken en als bestanddeel van asfalt.
Op de website van “De Drontenaar” is een artikel gepubliceerd over de aanleg van het nieuwe fietspad langs De Zuid in het centrum van Dronten.
Als u hier klikt gaat u naar het artikel op de site van De Drontenaar.
Na de afronding van onze werkzaamheden op o.a. De Walvisstraat zijn we gestart met fase 3 van project “herinrichting Walvisstraat – De Zuid”.
Het asfalt, trottoirs en fietspaden van De Zuid zijn aan vervanging toe. De weg wordt vernieuwd en enigszins verlegd ten opzichte van de bestaande situatie. In de nieuwe situatie zal er één dubbel betonnen fietspad worden aangelegd. Ook de trottoirs worden vervangen en de bermen opnieuw aangeplant.
Inmiddels zijn de opruimwerkzaamheden van deze fase afgerond en zijn we gestart met de opbouw van de nieuwe situatie. De fundatie is gereed en ook zijn de eerste contouren al zichtbaar. In onderstaande video geeft onze uitvoerder tekst en uitleg over het verwijderen van de oude fundatie en de opbouw naar de nieuwe situatie.
De afsluiting van “De Zuid” geeft ons de kans om gelijktijdig de werkzaamheden aan De Rede uit te voeren. De oude trottoir tegels hebben we hier vervangen door nieuwe bestrating. Ook zal de rijrichting van de éénrichtingsweg worden omgedraaid. Hier zullen we de weginrichting aanpassen (o.a. bebording) en ook de parkeervakken aanpassen aan de rijrichting.
Met deze brief willen wij u informeren over de voortgang en de planning van de werkzaamheden betreffende de herinrichting van De Walvisstraat in Dronten.
Aanstaande vrijdag is de voorlopig laatste werkdag voor de bouwvakvakantie (20 juli t/m 9 augustus). Maandag 10 augustus (week 33) starten we weer met onze werkzaamheden.
Met deze brief willen wij u informeren over de voortgang en de planning van de werkzaamheden betreffende de herinrichting van De Walvisstraat in Dronten.
Met deze brief willen wij u informeren over onze werkzaamheden, specifiek rondom de aanstaande fasering waarin de Walvisstraat en De Rede worden aangepakt.
Efficiënte maatregelen op en rondom het bouwproject bij u in de buurt!
Met deze brief willen wij nader informeren over de voortgang en planning van onze werkzaamheden betreffende het project “herinrichting van De Walvisstraat en De Zuid” te Dronten.
In de voorgaande brief heeft u met name informatie van ons ontvangen m.b.t. het verplanten en kappen van bomen op de Walvisstraat en de Zuid. Deze werkzaamheden zijn afgerond en inmiddels zijn we ook al gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe fiets- en voetpaden.
In verband met de nieuwe richtlijnen en het grote maatschappelijk belang, gaan de geplande inloopuren voorlopig NIET door.
De maatregelen van het RIVM hebben ons doen besluiten om het infopunt in ieder geval tot 6 april te sluiten. Zodra het weer mag, hopen we iedereen weer gezond en wel te mogen ontvangen.
Vooralsnog gaan onze werkzaamheden buiten WEL gewoon door.
Lees meer hierover in onze informatiebrief.
Met deze brief willen wij nader informeren over de voortgang en planning van onze werkzaamheden betreffende het project “herinrichting van De Walvisstraat en De Zuid” te Dronten.
Voorbereidende werkzaamheden
In de voorgaande brief heeft u informatie ontvangen over de voorbereidende werkzaamheden. Op maandag 2 maart jl. zijn we gestart met het kappen en rooien van bomen en opruimen van struiken aan de Walvisstraat. Inmiddels hebben we deze werkzaamheden voortgezet op “de Zuid”.
Lees hier de informatiebrief:
Gedurende het project ‘herinrichting Walvisstraat – De Zuid’ willen wij u graag op de hoogte houden en te woord staan over de voortgang van het project.
Wij streven er naar om u tijdig te informeren over de voortgang van de werkzaamheden en de overgang naar een nieuwe fasering. Dit doen wij middels een e-mail en/of brief, welke u uiterlijk 3 dagen voor de start van de werkzaamheden van ons ontvangt. Daarnaast kunt u te allen tijde onze project website of app raadplegen.
De eerste informatiebrief zal op dinsdag 25 februari worden bezorgd bij alle aanwonenden. Ook wanneer u niet aanwonend bent wel direct hinder ondervind, zullen wij u tijdig proberen te informeren.
Bekijk hier de nieuwsbrief over de actuele stand van zaken en het verdere verloop van het proces.
Op 8 april 2019 vond er een informatieavond De Zuid/De Rede/ Walvisstraat plaats.
Bekijk hier de presentatietekening en het verslag van de informatieavond.
Op 25 februari was er een informatieavond De Zuid/De Rede/ Walvisstraat.
Bekijk hier het verslag van de informatieavond.
Op 10 december jl. was er een informatieavond inzake De Zuid/De Rede/Walvisstraat.
Hierbij waren betrokkenen, de gemeente Dronten en Roelofs aanwezig.
De gemeente heeft tijdens deze avond aangegeven dat het de bedoeling was dat een ieder deze avond met een tevreden gevoel naar huis gaat. Bekijk hier het complete verslag van de informatieavond.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Inschrijven