Nieuws

Basisschoolkinderen monitoren zelf impact op omgeving

10-06-2018

Groep 8 van de Prins Willem-Alexanderschool in Waarder (bij Woerden) kreeg onlangs een gastles vanuit ons kenniscluster Energie en Milieu. Met de gastles worden de kinderen geïnspireerd om mee te denken over hun omgeving en betrekt Roelofs ze bij een project in de buurt, in dit geval afbouw BRAVO N420 in Woerden.

Na het kijken van de timelaps van de werkzaamheden rond BRAVO, vroegen de kinderen alles aan Roelofs over deze nieuwe zuidelijke rondweg bij Woerden. Veel kinderen hadden de werkzaamheden, die in de herfstvakantie uitgevoerd werden, namelijk van dichtbij gevolgd.

Sensorkastjes
Nadat alle vragen beantwoord waren, gingen de kinderen aan de slag met sensorkastjes die ze zelf in elkaar soldeerden. Met de kastjes kunnen de kinderen hun omgeving meten en de data via internet inzien, zoals temperatuur en luchtvochtigheid. Zo leren de jonge inwoners van Waarder wat de impact van infrastructuur op de omgeving kan zijn.

Voor bijna alle kinderen was het de eerste keer dat ze moesten solderen. De gemaakte kastjes worden nu gecontroleerd en rondom het schoolplein opgehangen.

Roelofs Academy
Op deze manier betrekken we de leerlingen bij hun eigen omgeving. Met de Roelofs Academy stimuleren we kennisdeling niet alleen, maar moedigen we ook duurzame innovatie aan en proberen we mensen te boeien en te binden voor het vakgebied.